Miss World Nederland finaliste Laura Bas (24) verbindt zich aan Dress for Success Amsterdam. Miss World Nederland is een exclusief platform voor jonge krachtige vrouwen van de toekomst. Het zijn ambitieuze en intellectuele vrouwen die hun mening, persoonlijkheid, talenten en schoonheid zodanig vormgeven dat ze daarmee een positieve bijdrage leveren aan de huidige en toekomstige maatschappij.
Laura heeft ervoor gekozen om zich in te zetten voor Dress for Success Amsterdam. In het interview dat wij met haar hadden legt ze uit wat haar drijft.
Wat heeft je geïnspireerd om mee te doen met Miss World?
Mijn focus is: In de politiek, het bedrijfsleven en in bestuurlijke functies meer vrouwen, representatie en zelf een topfunctie bekleden. Slechts 12% van de vrouwen in Nederland heeft een bestuursfunctie en ook in de politiek is de representatie niet 50/50 verdeeld. Ergens hebben wij besloten dat vrouwen meer zorgtaken op zich nemen en mannen meer externe functies bekleden. Zelf wil ik in de toekomst een topfunctie bekleden en me graag inzetten voor vrouwen op de arbeidsmarkt, waardoor ik ook een inspiratiebron voor jongere meisjes kan zijn. Miss World probeert een platform te geven aan krachtige vrouwen die zich in willen zetten voor de maatschappij. Ik streef naar een maatschappij waarin we stereotyperingen loslaten en men kijkt naar wat er bij iemand past waardoor er ruimte is voor vrouwen om voor hun ambities te gaan terwijl mannen de optie hebben om de keuze te maken om bijvoorbeeld niet fulltime te gaan werken.
Wat is voor jou het grootste probleem op dit vlak?
Op dit moment zijn vrouwen in de meerderheid op de universiteiten en hogescholen. Desondanks komen relatief weinig vrouwen op die hogere functies terecht of gaan ze uiteindelijk toch parttime werken. Theoretisch gezien zou je denken dat dit recht getrokken moet kunnen worden. Als vrouwen elkaar zouden stimuleren en dit onderwerp bij elkaar onder de aandacht kunnen brengen, kunnen we voorkomen dat deze vrouwen die nu in de meerderheid zijn, er toch voor kiezen deeltijd te gaan werken en hun ambities om welke reden dan ook terzijde schuiven. Ik hoop dit samen met andere vrouwen op de agenda te zetten zodat wij het pad banen voor de volgende generatie ambitieuze en intelligente vrouwen.
Waarom heb je ervoor gekozen om je in te zetten voor Dress for Success tijdens Miss World?
Dress for Success richt zich veelal op vrouwen zonder baan die zich in een situatie bevinden van het bestaansminimum. Dat is een kwetsbare doelgroep. Op het moment dat je je in die situatie bevindt heb je minder bewegingsruimte en ben je eerder geneigd om, vanwege je economische situatie, genoegen te nemen met een baan die je eigenlijk niet wilt. Dress for Success helpt deze vrouwen om patronen te doorbreken, eerst op de korte termijn, daarna op de langere termijn. Dat is wat Dress for Succes een hele mooie en uitermate belangrijke organisatie maakt.
Je hebt een kleedsessie bij Dress for Succes gehad. Hoe was dat?
Echt superleuk! Normaal gesproken loop ik altijd in jurkjes en ik koos er daarom voor me te laten adviseren over iets totaal anders. Het werd een pak. De medewerkers waren super lief en luisterden naar mijn wensen. Welke kleuren en patronen ik leuk vond bijvoorbeeld. Binnen een paar minuten hadden ze drie leuke sets bij elkaar gecombineerd. Na de kleedsessie voelde ik me echt een businesswoman en bovendien zelfverzekerder en vrouwelijk. Ik had echt zin om daarna een kantoor binnen te lopen en te zeggen: “Hallo! Hier ben ik.”.
Wat vind je van het idee dat Dress for Success tweedehands of gedoneerde kleding gebruikt?
Zelf ben ik een frequente koper op Vinted en ik houd echt van tweedehandskleding. Er rusten veel vooroordelen op tweedehandskleding. Het zouden afdankertjes zijn, ze zouden muf ruiken of oud zijn, maar dat is totaal niet zo! Tweedehands kleding is vaak kleding die gekocht werd voor een eenmalige gelegenheid of kleding die ooit gekocht is maar uiteindelijk om welke reden dan ook toch niet gedragen werd waarna ze gedoneerd zijn. Kleding hergebruiken is heel duurzaam en dat is voor mij alleen maar positief.
Vintage kleding heeft vaak een betere kwaliteit dan de kleding die tegenwoordig door massaproductie wordt geproduceerd. Met uitzondering van ondergoed en sportkleding bestaat mijn eigen kledingkast vooral uit tweedehandskleding van goede merken die ik voor een goede prijs heb kunnen kopen.
Wie inspireerde je voor jouw passie voor tweedehandskleding?
Ik denk dat het mijn oma is geweest. Toen ik klein was ging ik niet naar de kinderopvang, maar was ik vaak bij mijn oma die op mij paste. Zij was zelf altijd bezig met kleding als ik bij haar was; kleding maken, vermaken en aanpassen, ook als zij deze kocht. Daarnaast was zij erg modebewust, van haar tot make-up. Zij zag er altijd super goed uit. Mijn oma heeft zelfs de jurk voor mijn eindexamen gemaakt!
Je bent heel erg bezig met het teweegbrengen van maatschappelijke veranderingen, wat erg mooi is. Ervaar jij weerstand omdat je het vanuit een platform als Miss World doet?
Het heeft een stigma en ik merk dat mensen het soms lastig vinden om dit los te laten. Missverkiezingen gaan echt met de tijd mee. Veel mensen hebben een ouderwets beeld van missverkiezingen. Vrouwen zouden de hele dag in bikini op een podium staan en “World Peace” roepen. Miss World heeft al sinds 2001 geen bikinironde meer en daarom zeggen zij ook op hun website: “Beauty and Brains… No bikini!”. Het belangrijkste punt bij Miss World is echt wie jij bent als persoon, de boodschap die je uit wilt dragen en hoe je jezelf als krachtige vrouw ontwikkelt. Voor mij is het juist fijn om zo’n platform met een groot bereik te kunnen gebruiken om de aandacht van mensen te grijpen voor de serieuze zaken in de maatschappij.
Tegenwoordig is er een behoorlijke strijd op het internet tussen hoe vrouwen moeten zijn; slim en met ambities of voornamelijk mooi. Zoals die foto’s over rolmodellen waar je Kendall Jenner naast een vrouwelijke astronaute staat. Wat is jouw mening hierover?
Ik denk dat vrouwen in die zin weer in een hoekje worden geduwd, alsof beauty en brains niet samen zouden kunnen gaan. Het belangrijkste is dat we elkaar als mens moeten accepteren en respecteren. Wil jij in je bikini op Instagram? Prima! Wil je dat niet? Ook prima! Wel denk ik dat we vrouwen moeten meegeven dat het belangrijk is erover na te denken hoe je jezelf wil profileren. “Sex sells” , dat klopt, vandaar dat bikini foto’s in sexy poses het zo goed doen op social media. Het is alleen de vraag hoe een en ander zich verhoudt tot de lange of korte termijn effecten ervan.
Ik wil graag aan vrouwen meegeven dat uitdagende foto’s op social media vaak, ingegeven door de vele likes, de korte termijn voldoening enorm voeden en de bevestiging die ze geven een verslavend effect heeft, waarna je meteen aan je volgende post moet gaan denken. Social media geeft daardoor een vertekend beeld van mens en wereld. Het wordt daardoor moeilijk je eigen leven te vergelijken met de ogenschijnlijke perfectie en uiteindelijk ook heel moeilijk, zo niet onmogelijk om daaraan te voldoen. Het is allemaal vluchtig en heel relatief.
Foto's: Kim Pieper